HTML

SZABAD SZELLEMI MŰHELY

A Szabad Szellemi Műhely egy kulturális-közéleti társaság. Rendezvényeinket 2005 decembere óta havi rendszerességgel tartjuk a XVII. kerületi Tacuba étteremben (Budapest XVII. Hajdúcsárda u. 5.). Blogunk elindítása előtt vendégünk volt: Bálint György, Bauer Tamás, Bus István, Daróczi Ágnes, Dóci József, Dombóvári Csaba, Galgóczy Árpád, Gyárfás István, Hámori Gabriella, Heller Ágnes, Herencsár Viktória, Hódos Mária, Huzella Péter, Karafiáth Orsolya, Kéri László, Kis János, Kiss Tibor, Klein Judit, Konrád György, Ludassy Mária, Martonosi György, Mecseki Hargita, Schilling Árpád, Soma, Török Ádám, Varnus Xavér és Veiszer Alinda. Ezen a blogon 2009 tavaszától olvashatnak vendégeinkről és rendezvényeinkről. Elérhetőségünk: szabadszellemimuhely@gmail.com

Friss topikok

  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Jó olvasni arról,hogy vannak olyan lelkészek,akik a karhatalmi nyomás ellenére sem törtek meg. Kös... (2010.09.25. 19:03) Előzetes: Iványi Gábor lelkész

Párizsi diáklázadás és 68

2013.03.22. 08:51 :: Papa1

Párizsi diáklázadás.jpgMa 45 esztendeje kezdődtek a párizsi diáklázadások, amelyek először megrengették, majd alaposan megváltoztatták a világot. A már évek óta zajló vietnami háború ellenes megmozdulások és polgárjogi forrongások nagy befolyással voltak a franciaországi diáklázadások kitörésére. „Különböző okokból lázongott a kritikusan gondolkodó ifjúság szerte a világon, az Egyesült Államoktól kezdve Nyugat- és Kelet-Európán át egészen Japánig. Ám összekötötte őket a változtatási szándék, mert nem kevesebbről volt szó, mint egy jobb világról. Az elnyomottak szabadságáról, a társadalomban való részvétel mindenkit megillető jogáról, a demokrácia kiszélesítéséről.”(Norbert Frei történész) A „forrongó tavasz” 1968. március 22-én a párizsi egyetem nanterre-i fakultásáról indult. Állítólag először csupán a szexuális szabadság nevében a fiúk könnyebb bejárást követeltek a lányok szobáiba. „Egy francia egyetemista hatvannyolcban cigarettát és tüzet kért a nanterre-i egyetem uszodájának avatásán Francois Missoffe ifjúsági és sportminisztertől. A diák közben megkérdezte: Miniszter úr, miért nem engedélyezik az egyetemeken a koedukált kollégiumokat? Hűtse le magát, fiatalember! - hangzott a gyors válasz. Ha maga impotens, attól még hagyhatna bennünket ba...ni” - válaszolta a diák, Daniel Cohn-Bandit, aki ma az Európai Parlament képviselője.” Ez valójában még az év januárjában történt. Az igazi kiváltó ok az volt, hogy „miután egy háború elleni tüntetésen több nanterre-i egyetemistát őrizetbe vettek, a hallgatók mintegy 150 fős csoportja válaszképpen elfoglalta az egyetem igazgatósági épületét. A professzori tanácsteremben tartott gyűlésükön elfogadott tiltakozó határozat meghozatalában kulcsszerepet játszott Cohn-Párizsi diáklázadás Bendit.jpgBendit.” A diákok a társaik szabadon engedése mellett, radikális egyetemi reformokat követeltek és a fogyasztói társadalom kemény kritikáját fogalmazták meg. A rendőrség egyenlőre csak körülzárta az épületet és a fiataloknak büntetlen távozást biztosítottak. Április 27-én azonban letartóztatták Cohn-Benditet, majd május 2-án kiürítették az egyetemet, amire másnap a párizsi egyetemeken is elkezdődtek a megmozdulások, a diákok elfoglalták a Sorbonne-t. A rendőrség és a fiatalok között közelharc kezdődött, „Párizs hadszíntérré vélt, barikádok és felszedett utcakövek, betört kirakatok és kiégett autók uralták a képet. Az összecsapásban több százan megsebesültek, a letartóztatottak száma megközelítette az ötszázat. A diákok támogatására a szakszervezetek tüntetést szerveztek, amelyen 750.000 vettek részt. Az elégedetlenség általános sztrájkmozgalommá szélesedett, a munkások gyárakat foglaltak el, ülősztrájkokat kezdtek. A munkabeszüntetésekhez csatlakoztak az állami hivatalok, a televízió és a rádió is.” Az események hatására írta meg John Lennon a Revolution címü dalát. A tízmillió sztrájkolót a francia értelmiség is támogatta. Miután a hatóságok a Berlinbe elutazott Cohn-Benditnek megtiltották a visszatérést, a diákok elfoglalták és felgyújtották a tőzsde épületét. A lázadás forradalommal fenyegetett, Charles de Gaulle államfő egy németországi támaszpontra menekült, ahonnan feloszlatta a parlamentet és új választást írt ki. Átfogó szociális reformokat ígért, és az egyetemi viszonyok rendezését. Georges Pompidou kormányfő bejelentette a letartóztatottak szabadon bocsátását, a bezárt egyetemek újbóli megnyitását és a szakszervezetekkel bértárgyalásokat kezdett. Az egy hónapja tartó forrongásokat ezzel sikerült lecsillapítani. Az 1968-as esztendő, amelynek eseményei, azok hatása több nagyszerű film megszületésének is ihletője volt – Strawberry Statement, Zabriskie Point, If, Hair - gyökeresen megváltoztatta a világot. „1968 után a Földön élni már nem ugyanazt jelenti, mint előtte. A nagy jelentőségű év több tekintetben is a jelen megértésének kulcsa lehet: legyen szó fiatalságról, zenéről, világpolitikáról, háborúról, médiáról vagy a gazdaságról, sok mindenben járult hozzá világunk jelenkori képéhez.” (Norbert Frei) „A felszínen az a mozgalom, amelyet később "újbaloldalinak" neveztek, nőtt, szélesedett, elterjedt majdnem az egész világon, aztán alábbhagyott, végül elmúlt. Először szétszedték a barikádokat, majd a diákok visszatértek az egyetemekre tanulni jó állások reményében, a tömegsztrájk idejét múlta, az önigazgatás és önkormányzat mozgalmai és intézményei marginalizálódtak. 1968 nagy romantikus mozgalmai mintha szertefoszlottak volna. Az 1968-as fiatal generáció reményei, hogy a hierarchia kora után a testvériség világában élhetnek, közösségekben vagy az anarchia állapotában, elidegenedés nélkül, elszálltak. Mégis, 68 egyik legtartósabb hatása éppen az életformák megváltozása volt, különösen a fiatalság életformáinak megváltozása. Franciaország, Olaszország, Németország, az USA és sok más ország lázadó diákjai a szkeptikus Max Weber mondását visszhangozták jelszavukként: hogy elérjük a lehetségest, a lehetetlent kell akarni újra meg újra. 68 ifjúsága többnyire a lehetetlent akarta. Helyette valóban elérték, amit lehetett.”(Heller Ágnes) „Az egész egy közös álom volt, részben siker, részben pedig kudarc. Politikai mozgalomként a diáklázadásnak nem volt jövője, de megteremtette a kulturális liberalizmus hatalmas lehetőségeit”. (Gilles Lipovetsky szociológus) 1968 valóban döntő befolyással bírt a XX. század végi demokrácia-felfogásra és az új liberalizmus kialakulására. A beatkultúra, a hippik szellemisége, a polgárjogi- és békemozgalmak és a diáklázadások komoly rést ütöttek a konzervatív hagyományokon. Ennek elfogult (főleg hazai) kritikusai a családközpontúság szétverését és a szekularizáció megerősödését kérik számon, miközben a konzervatív erkölcsiség számára kisajátítani igyekeznek vallást, hazafiságot. Pedig a liberalizmusnak éppen olyan fontos fogalmai ezek, mint a modern konzervativizmusnak a szekularizáció, a szabadság és a tolerancia. Az 1968 formálta liberalizmus lehetőséget adott az értékek közötti választásra és nem kívánt egy kötelező irányt meghatározni. 1968 a megrázkódtatások éve volt Kelet-Európában is, ami először Magyarország mozdíthatatlannak tűnő politikai és gazdasági életében jelentkezett. Január 1-jén bevezették az új gazdasági mechanizmust, ami a piacgazdaság elemeit kívánta az addigi tervgazdaság vérkeringésébe beépíteni. A vállalatok nagyobb önállóságot kaptak, önállóan dönthettek a termelésről, a bérezésről és az értékesítésről. A bújtatott munkanélküliséget azonban nem lehetett felszámolni, ami a gazdaságos termelés egyik alapfeltétele lett volna. Felszámolása megingatta volna a szocialista rendszer egyik legnagyobb vívmányának tartott teljes foglalkoztatottságot. Az új gazdasági mechanizmus lehetővé tette a második gazdaság kialakulását az iparban is. Gomba módra szaporodni kezdtek a gmk-k, szakcsoportok, és a kisvállalkozásoknak is nagyobb teret engedtek. Magyarország a „láger legvidámabb barakkjává” vált. Az életkörülmények lassú javulása mellett, a többi szocialista országhoz képest valamivel enyhébb volt a politikai légkör és pezsgőbb a szellemi élet. A rendszer ennek ellenében a legfontosabb tabukhoz továbbra is ragaszkodott, és azok megsértése szigorú büntetéssel járt. Nem volt megkérdőjelezhető az egypártrendszer, és a Párt vezető szerepe; nem volt vitatható a Szovjetunióhoz való hűség, a „megbonthatatlan barátság”; nem lehetett vitatni 1956 ellenforradalmi jellegét, és szólni a megtorlásokról. „A gazdasági reformokat a párton belül sokan mindvégig keményen ellenezték. A csehszlovákiai változások eltiprását követően a sztálinizmushoz visszaforduló szovjet vezetésre támaszkodva – akik kezdettől rossz szemmel figyelték azokat - kibontakozott a reform hazai ellenfeleinek támadása. A pártvezetés konzervatívjai (Biszku Béla, Pullai Árpád, Komócsin Zoltán, Gáspár Sándor) ellenezték a jövedelmek differenciálódását, az infláció és a munkanélküliség kialakulásával rémisztgettek. A pártapparátus és a nagyvállalati alkucsoportok az ellentámadás mellé álltak.. Az 1970-es évek elején a gazdasági reform lefékeződött, a gazdaságpolitikában anélkül következett be a visszarendeződés, hogy kimondták volna az új gazdasági mechanizmus felfüggesztését. Formailag fennmaradt az indirekt irányítási rendszer, szó sem volt a tervutasítás visszaállításáról, de a gyakorlatban fordulat történt. A gazdaság alapvető rendszerbéli problémáit az új gazdasági mechanizmus bevezetésével sem lehetett megoldani, ráadásul új problémák is keletkeztek. Az újbóli központosítást az 1973-as olajválság és az azt követő recesszió hatásai is tovább erősítették. Az 1974-es év a reformok végét jelentette. Leváltották a mellette elkötelezett politikai vezetőket (Fock Jenőt, Nyers Rezsőt, Fehér Lajost), és tovább folytatódott a fenntarthatatlan rendszer hosszú haldoklása.” A magyarhoz hasonló reformokat készültek bevezetni Csehszlovákiában is. Ott azonban egy kedvező személyi változásnak köszönhetően - 1967 decemberében a sztálinista Novotný helyébe Alexander Dubčeket választották a Kommunista Párt első titkárainak - a gazdasági mellett a politikai megújulás is elkezdődött. 1968 tavaszától szokatlanul nyílt vita zajlott a csehszlovákiai szocializmus múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Az új pártvezetés ösztönözte ezt és egyre szabadabb teret biztosított a társadalmi önszerveződésnek. „Emberarcú szocializmus” néven egy piaci alapú államgazdaság és korlátozott, de plurális politikai rendszer képe bontakozott ki. A magyarországi gazdasági változások és a „prágai tavasz” eseményei mellett az év március 8-án több ezer lengyel egyetemista kezdett tüntetni Adam Mickiewicz Ősök című hazafias hangvételű és szovjetellenes kritikát is megfogalmazó drámájának betiltása ellen. A több napig tartó, szólás- és sajtószabadságot követelő diáklázadást a rendőrséggel és a munkásőrséggel brutálisan szétverették. A Szovjetunió persze egyre ingerültebben reagált a „testvéri országokban” zajló eseményekre. Leginkább a prágaiak aggasztották, így 1968 augusztus 20-án éjjel a Varsói Szerződés tagállamainak katonai egységei (Románia kivételével) bevonultak Csehszlovákiába. Egy magyar Csehszlovákia 68.jpghadosztály vett részt a megszállásban, akik azután, október 23-án elsőként kezdték meg a kivonulást. Az 1956-ot követő megtorlások után először emelték fel nyilvánosan szavukat magyar értelmiségiek. Heller Ágnes, Hegedús András (volt miniszterelnök) és társaik nyílt levélben tiltakoztak a csehszlovákiai bevonulás ellen. Sokan emiatt hamarosan elvesztették állásukat és kizárták őket a magyar kulturális életből. (Csehszlovákiában a diákok még a következő év elején is ellenállással próbálkoztak. 1969 januárjában a rádió prágai székhelyének elfoglalását fontolgatták, hogy felrázzák a lakosságot és országos méretű tiltakozást váltsanak ki. Jan Palach cseh egyetemista január 16-án Prága főterén az ország védőszentjének, Szent Vencelnek szobránál felgyújtotta magát, így tiltakozva Csehszlovákia szovjet megszállása és a kommunista diktatúra ellen.) 1968 végére azonban már elmondható volt, hogy Európa csendes, újra csendes… „Annak idején, amikor néhány hónap múltán vége lett a nagy izgalmaknak és a nagy reményeknek, azt lehetett hinni, hogy a párizsi május és a prágai tavasz emléke egyaránt nyomtalanul el fog tűnni. Ma már tudjuk, hogy ez az év előkelő helyet foglal majd el a második világháború utáni korszakról szóló történelemkönyvekben.”(Heller Ágnes) Közép-Európában ismét búcsút kellett mondani a szabadság illúziójának, de a kilengéseket sem tűrő hatalmi gépezet fogaskerekeit szétmorzsolják majd az 1968-ban és a későbbi lengyelországi események során közéjük keveredett homokszemek. Alig több, mint két évtized marad csupán hátra a világhódítás célját maga elé tűző kommunizmus idejéből. (BA)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szaszemu.blog.hu/api/trackback/id/tr255161965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása